Telekomunikační operátoři v důsledku podvodných jednání klientů přichází ročně o 3 – 6% tržeb. Odhalení takového jednání se nyní děje více méně náhodně a manuálně. Navíc jsou obvykle podvody detekovány až ve chvíli, kdy se již nedá zabránit velkým škodám. Chybí úplně systém prevence a upozorňování na vznikající anomálie oproti běžnému provozu finálních zákazníků / uživatelů a také oproti běžnému provozu mezi operátory. FRADES je moderní softwarové řešení pro detekci podvodného chování v prostředí provozu telekomunikačních služeb.
Poskytování telekomunikačních služeb je spojeno pro operátora s celou řadou rizik, která mohou představovat nemalou finanční ztrátu jak pro operátora tak jeho koncové zákazníky. Jaké jsou nejčastější projevy podvodného chování?
- používání telekomunikačních služeb ze strany zákazníka s úmyslem za tyto služby nezaplatit (tzv. subscription fraud)
- zneužití koncového zařízení nebo ústředny hackerem (tzv. hacking)
- zneužívání telekomunikačních služeb ze strany zaměstnanců (tzv. insider fraud)
Krom uvedených chování, které jsou od prvopočátku úmyslné a podvodné, existuje řada situací, které nelze nazvat podvodem, nebo které se dokonale maskují a předstírají běžný provoz, ale které mají podobné, nebo též větší dopady do ztrát za poskytované služby. Mohou to být situace podle následujících příkladů.
- neobvykle dlouhý hovor, zvlášť na vybraná telefonní čísla (čísla v exotickém zahraničí, čísla se zvýšeným tarifem, mezinárodní satelitní sítě, apod.)
- nezvyklý provoz do konkrétního směru (nárůst provozu do trunku, neobvykle časté přesměrování hovorů)
Řešením této situace je vždy implementace nějakého automatického systému, který průběžně monitoruje provoz a vytváří reporty, upozorňuje na zjištěné anomálie on-line zabraňuje případnému podvodnému jednání.
Takové řešení nabízí systém Frades od společnosti TelPro.
Informační systém Frades nabízí technické řešení, které umožňuje případy zneužití telekomunikačních služeb detekovat, vyhodnotit a eskalovat, čímž významným způsobem minimalizuje výši vzniklé finanční ztráty. V případě, že je Frades napojen přímo na technologii provozu, je schopen, tam kde je to možné, bezprostředně zasáhnout třeba odpojením podvodné části provozu a zabránit tím kumulaci napáchané škody.
Systém Frades je založen na:
sledování podezřelých a podvodných jednání (volání na zakázaná nebo neobvyklá čísla, významná změna provozu, překročení stanoveného limitu),
detekci provozních problémů monitorovaného systému (hlášení výpadku monitorovaného systému, sledování výkonnostních ukazatelů…),
odhalení nekonzistence dat mezi jednotlivými systémy (výpadky v načítání dat, zpomalení procesů) a
nalezení chybné nebo neúplné obchodní konfigurace (detekce neoceněných hovorů, hovory se záporným saldem, neúčtování služeb).
Systém umožňuje nastavení individuálních parametrů (limitů), jejichž překročení je signálem pro uživatele systému ke konkrétním kontrolním krokům vedoucím k systematickému odhalování případného zneužití systému a podvodného jednání.
Technické parametry
Klientská stanice
standardní kancelářské SW vybavení (Windows, Office)
Aplikační server
Windows Server (2003 a vyšší)
Databázový server
Windows server (2003 a vyšší). Lze i UNIXové řešení, Oracle Database Standard nebo Enterprise Edition.
Rádi Vám poskytneme další informace o systému Frades.
Dokumentace ke stažení: